torstai 12. huhtikuuta 2007

Mainoksen hinta




Tavallisena, vähemmän ajattelevana, kuluttajana tulee harvemmin miettineeksi valintojaan kun on kyse päivittäistavaroiden ostamisesta.

"olen koko ikäni käyttänyt Pepsodent hammastahnaa"

oli aikoinaan mainoskampanjan teemana ja näinhän se käytännössä helposti menee.

Olen ostanut Pepsodenttia niin kauan kuin muistan, kunnes tässä päivänä muutamana tuli ihan epähuomiossa otettua hyllystä se viereinen tuote. Itse en vaihdosta huomannut. Pari päivää olin jo kerennyt käyttääkin ennekuin sisäinen valvonta huomautti että olen näköjään vaihtanut merkkiä. Ja tosiaan, eri nimihän siinä oli päällä, maku tai ulkonäkö eivät olleet kiinittäneet mitään huomiota.

Seuraavalla kauppareissulla tutkin asiaa vähän tarkemmin ja huomasin että tämä S-ryhmän 'halpissarjan' Daily-tuote maksoi 0,89 € kun taas vastaava Pesodent 1,79 € . (Kyseessä eivät olleet mitkään tarjoushinnat vaan kaupan normaali hinnoittelu) Hyvässä lykyssä putkiloissa on samaa mömmöä sisällä, ja vaikka olisivat eri tehtaista, niin kuluttajan kannalta ihan samaa kamaa.

Kovasti yksinkertaistamalla tästä esimerkistä voidaan laskea mainostamisen hinta, 75 ml hammastahnatuubi, mainoskulut 0,9 €............?

Hammastahnaa kuluu senverran vähän, ettei valinnalla niin merkittävästi saa rahaa säästettyä, ehkä vajaat 20 €/vuosi , mutta kyllä tämä havainto herätti katselemaan vähän muitakin totuttuja valintoja korvaavia vaihtoehtoja...............


Ei kommentteja: